شیردوشی با دست

نظم و ترتیب در کار شیردوشی :

تجربیات در مورد تعداد شیردوشی روزانه نشان داده است که مقدار شیر تولیدی گاوهای شیری، اگر در فواصل نامنظم دوشیده شوند، ولی خوراک آنها در سر ساعت معین منظماً داده شود، هیچگونه تغییری حاصل نخواهد شد ولی اگر این بی ترتیبی در فواصل شیردوشی با نامرتب بودن اجرای برنامه تغذیه باشد، مقدار شیر تولیدی ممکن است تا ۵ درصد تقلیل یابد.
در مورد کارگر دوشنده بعضی از دامپروران معتقدند که اگر گاو همیشه بوسیله یک کارگر دوشیده شود، محصول بیشتری خواهد داد در صورتیکه اگر گاو بوسیله کارگران مختلف دوشیده شود، این چنین نخواهد بود.

تعداد شیردوشی روزانه :

معمولاً پستان گاو در حد فاصل بین دو شیردوشی فرصت آن را می یابد که از شیر پر گردد.

در این وقت شیر در مخزن پستان و پستانک ها انباشته شده و آماده دوشیدن و خروج از پستان می گردد.

از آنجا که مخزن پستان حدی داشته و بعد از ترشح شیر بوسیله غدد مولد آن متسع و بزرگ می شود ، در نتیجه از فعالیت غدد کاسته و جلوگیری می گردد.

هر چه زود تر مخزن پستان خالی گردد امکان فعالیت مجدد برای غدد مولد شیر فراهم می گردد.

ملاحظه شده است اگر در تعداد شیردوشی روزانه گاوها را بجای آنکه دو مرتبه در روز بدوشند ، سه مرتبه بدوشند، در یک ماه محصول آنها ۱۰ درصد به اضافه شده و ممکنست در دوره شیردهی ۱۵ درصد اضافه محصول داشته باشند . ولی اجرای این کار در میزان چربی شیر چندان تاثیری ندارد.

دامپرور باید با برآورد بهای این محصول اضافی و مخارج بیشتری که باید در مقابل خورد و خوراک گاوها و هزینه دوشیدن اضافی متحمل شود، صرفه و صلاح خود را تشخیص داده عمل نماید.
معمولاً گاوهای بسیار شیروار بخصوص اگر با ماشین دوشیده می شوند ارزش آنرا دارند که سه بار در روز دوشیده شوند . در ادامه با روان شیردوش همراه باشید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.