چگونگی تحریک پستان و خروج شیر :

با مساژ پستانک ها ، سیستم عصبی مجاری پستانی تحریک می شود و شیر تولید شده آماده خروج می گردد. در این مورد باید اشاره کرد که جریان شیر از پستان به چند عامل هماهنگ بستگی دارد که عبارتند از ترشح هورمون ( اکسی توسین ) در جریان خون ، آمادگی و تمایل دام برای شیر دادن ، مرتب بودن ماشین شیردوشی و ورزیدگی کارگر شیردوش . هورمون اکسی توسین در حدود ۸ دقیقه باقی ماند که در این مدت باید گاو دوشیده شود . در تمامی طول این مدت گاو احساس آرامش می کند و آماده دوشیدن است . با کم شدن ترشح اکسی توسین خروج شیر از پستان به آسانی صورت نمی گیرد و مشکل خواهد بود .

هر گاه گاو در زمان دوشش احساس ترس ، درد و سر وصدا و ناآرامی کند ، حتی ممکن است بجای هورمون اکسی توسین هورمون آدرنالین ( از غده فوق کلیوی ) در جریان خون ترشح کند که در ان صورت حالت انقباضی در پستان ایجاد شده ، مانع خروج شیر از پستان می شود .

ذکر این نکات بخاطر آن است که شیردوشی باید مرتب و منظم و صحیح و در موقع معینی انجام گیرد و از هر گونه اعمال غیر طبیعی و خارج از انتظار که موجب ترس و اضطراب شود باید جلوگیری کرد. همچنین لازم به ذکر است که هورمون اکسی توسین به تنهایی باعث تحریک پستان و خروج شیر نمی شود بلکه عواملی از قبیل سروصدای ماشین شیردوشی و مواد متراکمی که در اتاق شیردوشی در اختیار گاو گذاشته میشود و یا مکیدن شیر از پستان به وسیله گوساله ها نیز در این امر دخالت قوی و موثری دارند .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.